16 Ekim 2013 Çarşamba

CEVİZ AĞACIM




Yedi sekiz yıl önce  Bir dostum iri mi iri cevizleri hediye diye getirmişti bize.  İmrendim hem iriliklrine hem de avuç içinde çabucak kırılıvermelerine ... Üretmek coğatmak istedim ;saksılarda çicek yetişirde ceviz fidesi yetişmez mi ,yetişir elbet dedim ve beş tane cevizi saksılara gömdüm .Hepsi de çıktı güzel fideler oldular .Üç tanesi asıl yerlerine yerleştikten sonra kimi kaza kimi vade yetmedi öldüler..İkisi yaşıyor ;biri tohumun geldiği yerin iklimine yakın olduğundan meyve veriyor iki yıldır..Diğeri apartmanların arasında arka bahçemizde olduğudan belki meyve vermedi henüz.Bir garip mutluluk; bir ağacı kendi ellerinle çekirdekten ekip, büyüdüğünü görmek ,meyvesini dokunmak ,koklamak  ve yiyebilmek...



İlk meyveler ;bir tanesini kırıp yiyemedim henüz  ,seyretmesi çok güzel...





"Toroslar da genel kanıdır "Ceviz ağacının dibinde ve gölgesinde oturulmaz, adamı erken öldürür denir". 
Mut' ta da çok kullanılır bu söz, bu yüzden de ceviz gölgesinde oturmak makbul değildir...
Peki bunun neden söylenildiğini hiç düşündünüz mü?
Ceviz ağacı sülfür gazı salgılar. Havadaki diğer gazlardan daha ağır olduğu için dibe çöker ve cevizin altında oturanı sersemletir. İşte toroslara has bu söz oradan geliyor. Halkta yanlış bir kanaat olarak yerleşmiş, zararı yok aslında. Üstelik sülfür gazının ozon tabakasını tamir etme özelliği var. Sırf bu sebepten dolayı dünyadaki ceviz ağacının sayısının artırılması gerekiyormuş."


 Bu bilgileri internette ilgi bir siteden aldım ;annemin ceviz dikme hikayesini anımsadım..Annem de gençliğinde iki ceviz ağacı yetiştirdiğinde anneme yakınları "neden diktin ölürsün "demişler.Yanlış bir inanışa göre ceviz diken erken ölür bilinirmiş.Belki de  o günlerde şimdi olduğu gibi altında oturan ,uyuyan ağacın yaydığı gazdan zehirlenir anlamında kullanılmış olduğunu bir kez daha öğrenmiş oldum.

Ceviz dikenlerimiz çok olsun ;her yönü ile muhteşem uzun ömürlü ağaçlarımız olsun.Bir kaç cevizi şimdi hemen saksılarımıza gömelim arada sırada su verelim hepsi bu kadar...Sevgi ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder