30 Ekim 2013 Çarşamba

Cennet Elması -Trabzon Hurması


 En çok bilinen iki adı  başlık yaptım ;başka adları varsa da ben bilmiyorum.Ege'de "Cennet Elması "dır yaygın adı. Sonbaharın nadide tatlarından ;olgunlaşmadan  ağacından toplanır uzun süre açık havada olgunlaşması beklenir. Yemek için biraz sabırlı olmak gerekiyor.Olgunlaşmadan yemeğe kalkarsak pişman eder dilimizi ,kamaşır denir ya öyle büzüşür dil ve ağız. ,tadı da anlaşılmaz..Foğraftakiler ham halidir ,rengi açık sarı ,olgunlaştıkca ateş sarı renge bürünür ,yumuşacık olur ,kabuğu inceciktir .Yemesi en zor meyvelerdendir ;jöle gibi akışkandır elleri yapış yapı yapar bir tabağa alınan meyve kaşık yardımı ile kabuğundan ayrıştırılır öyle yenir...


 Son  üç beş yıl içinde yaşadığım ilçeye yakın  bir ilçede ( Denizli ,Babadağ) yaşayan yaşlı bir bey cenet elmasının kolay yenilir kılmak için bir icat da çıkarmış ;kurutulmuş cennet elması ..Böylelelikle üç beş yıldır mevsim geldi mi balkonlardan sallanır bu meyveler...





  Çevremde eylül ortalarında henüz yeşil renkte elmalar soyuldu kurutuldu ama ben ekim ayını ikinci yarısında yapabildim .Bu fotografta görülenler onbeşgün önce soyup kurutuklarım ve bugün kurumaya hazırladıklarım birarada.


 Yarı güneşli yarı gölgeli balkonda bu halde kurudular ,kurutmanın özelliği kabuklarının sıyulu saplarında iplere dizilip asılmalarıdır.Sonra kuruyan meyveleri saplarını kesip cam kavanozlara yerleştireceğim ,hava almasınlar diye ağızlarnı sıkıca kapatacağım.İstenildiğinde çıkartılıp afiyetle konuklarıma ikram edeceğim ,hurma tadına yakın harika  tatdaki cennet elmalarını...


Yaşadığınız bölgelerde çarşı ,pazarlarda görürseniz  hemen deneyebilirsiniz  ,kısa süre sonra hem olgunlaşacaklarından hem de kış bastıracağından kurutmak için güneş bulunmayacak.Fırında da kurutulduğunu marketlerde gördüm ama böyle bütün değildi ,küçük dilimlenmiş halde idi.

Sevgi ile afiyet ile...

2 yorum:

  1. Kolay yenmesi icin emek gerektiriyor..hic yemedim tatmadim..burada var aslinda belki alip bir deneyim ama kuru degil tazesi ve renkleri turuncu..sanirim ayni hurmalardan..sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Olgunlaşmış olanı da harika oluyor Emel'ciğim ,tatmanı isterim.Bir zamnlar yaş pastada malzeme etmiştim nefis tat elde ettim...Sevgiler..

    YanıtlaSil